woensdag 2 maart 2016

Last Post

Dit is mijn allerlaatste post van het keuzetraject. Ik ben erg blij dat ik voor dit keuzetraject gekozen heb. Voor aanvang van het keuzetraject verwachtte ik veel input en passief leren. Natuurlijk wilde ik meer te weten komen over ‘oorlog’ aangezien ik dit altijd al een zeer interessant onderwerp gevonden heb. Ook wilde ik vooral leren hoe dit aan te brengen in de lagere school. Het blijft complexe materie die aan bod moet komen (vind ik persoonlijk). Wat kan je leren aan kinderen en waarover vertel je beter niets?

Bij aanvang van het keuzetraject bleek dat we een blog moesten bijhouden en enkele lesideeën zelf moesten ontwikkelen. Ik dacht meteen dat ik niet veel zou leren. We moesten eigenlijk bijna alles zelf opzoeken en verwerken, waardoor ik verwachtte dat mijn kennis niet veel zou uitbreiden en ik me zou concentreren op dingen die ik al wist.

Ik deed dan maar wat van me verwacht werd en dit draaide verbazingwekkend heel positief uit. Ik schreef elke dag minstens één blogbericht en verdiepte me in onderwerpen die ik heel interessant vond: Wereldoorlog II en Guantánamo Bay. Over Guantánamo Bay wist ik aanvankelijk zo goed als niets, maar ik vond dit een zeer interessant thema naarmate ik me er verder in verdiepte.

Wereldoorlog II
Van de geschiedenislessen in het middelbaar had ik veel opgepikt en onthouden over Wereldoorlog II, ik had namelijk in de derde graad een fantastische leerkracht. Ik hoopte nog meer te leren over deze oorlog aangezien het mee een tijd geleden al erg geïntegreerd had. Dit gebeurde ook, zowel door te bloggen, als door in gesprek te gaan met mijn partner.

Ik wilde onder andere graag weten hoe het kwam dat Hitler ooit zoveel macht heeft kunnen uitoefenen op zo’n grote massa mensen. Ik heb er veel over gelezen en geleerd dat hij die macht stilaan opbouwde. Zo kreeg hij ook te maken met enkele tegenslagen. Hij heeft een tijd gevangen gezeten wegens een mislukte staatsgreep. Deze periode heeft hij optimaal benut door zijn ideeën op papier te zetten en het boek ‘Mein Kampf’ te schrijven. Ik ben ook te weten gekomen dat hij niet uit was op een Europese oorlog. Hij wilde zijn rijk uitbreiden, maar verwachtte niet zoveel tegenstand van de geallieerden.

Mijn grootouders hebben de oorlog meegemaakt. Dat mijn grootmoeder geraakt was in de oorlog door een schrapenel wist ik. Maar over mijn grootvader wist ik eigenlijk niets. Hij is reeds een lange tijd geleden gestorven en daarvoor was ik nog te jong om te beseffen dat zij de oorlog hadden meegemaakt. Dankzij gesprekken met mijn papa ben ik enkele dingen te weten gekomen. Ik weet dat veel van hun verhalen verloren zullen gaan, aangezien mijn grootmoeder hier absoluut niet over wil praten. Trauma’s voor haar hele leven heeft ze opgelopen.

Wat ik nog heel interessant vond, was het ‘Duitse oorlogsmuseum’ van Peter K. Toen ik klein was, kwam ik hier vaak, maar toen interesseerde ik me er niet echt voor. Nu ik volwassen ben en dit keuzetraject gekozen heb, is mijn interesse in verband met de Tweede Wereldoorlog en de Duitsers enorm toegenomen. Ik heb hier veel geleerd over de klederdracht van de Duitsers tijdens Wereldoorlog II. Een onderwerp dat me aanvankelijk niet zo interesseerde, maar zijn verhalen hebben me echt geboeid.



Guantánamo Bay
Ook Guantánamo Bay vond ik een heel interessant onderwerp om me verder in te verdiepen. Om eerlijk te zijn wist ik niet juist wat dit is of wat de geschiedenis hiervan is. Ik vond het schandalig dat ik hier niets van wist en ben me dus direct gaan informeren. Ik kwam meteen terecht bij de Koude Oorlog en de Cuba crisis. Dan heb ik me verder ingelezen en kwam ik te weten hoe het eigenlijk kwam dat de Verenigde Staten in bezit zijn van de Guantanamobaai.

De avond dat ik me hierover aan het inlezen was, stond Het Journaal op. Ik hoorde plots Obama ‘Guantánamo Bay’ zeggen en toen was ik één en al oor. Obama ziet geen meerwaarde meer in Guantánamo Bay en wil de gevangenis sluiten. Weer interessante informatie die ik op mijn blog kon zetten.

Positieve en negatieve aspecten
De extramurale activiteit, voor ons het bezoek aan de Dossinkazerne, heeft niet veel meerwaarde gehad. We moesten vooral veel lezen en al snel werd dat te veel. Ik was blij dat ik af en toe eens een videofragment tegenkwam. Ik vond het museum eerder saai doordat er te veel informatie op me afkwam. De hoeveelheid aan informatie zorgde ervoor dat ik snel afhaakte. Veel informatie ging het ene oor in en het andere weer uit.

Ik voelde me lang in het ongewisse gelaten in verband met het uitwerken van de lesideeën. Ik wilde tijdens dit keuzetraject vooral leren hoe het onderwerp 'oorlog’ in de lagere school aan te brengen. Tijdens de laatste les kwam dit aan de hand van artikels aan bod. Dit waren heel goede en duidelijke artikels waaruit ik echt veel dingen meeneem voor in mijn latere klaspraktijk. Ik vond het jammer dat de tips pas in de laatste les aan bod kwamen, maar al bij al heb ik er veel uit geleerd.

Zoals ik eerder al zei vond ik het een zeer fijne werkvorm om mee te werken. Ik heb echt het gevoel dat ik ben gegroeid in autonoom leren. Dit is niet enkel positief met betrekking tot het thema oorlog, maar ook voor mijn verdere leven. Het verbaasde me echt hoe groot mijn leerrendement tijdens dit keuzetraject is.

Tijdens de lessen heb ik ook veel informatie opgepikt. We konden zelf mee bepalen waarover we leerden tijdens de lessen. Ik liet me vooral leiden door de anderen aangezien enkelen reeds veel meer wisten over verschillende oorlogen dan ikzelf. Daardoor ging ik er ook vanuit dat zij de relevante en interessante informatie wel aan bod zouden brengen. Ik heb vooral geluisterd tijdens de lessen, zo kon ik later de aangeboden leerstof waar ik zelf meer over wou weten, verder verwerken.

Ik wil Pieter Borremans en mijn medestudenten bedanken voor de twee zeer leerrijke weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten