woensdag 2 maart 2016

Lesideeën

Voor dit keuzetraject moeten we niet enkel een blog uitwerken. We moeten ook nog minstens 5 lesideeën over een bepaald thema uitwerken en een personage bedenken. Rik en ik hebben ervoor gekozen onze lesideeën uit te werken rond het thema 'Wereldoorlog II'.

Wij vinden het heel belangrijk dat er in de basisschool gewerkt wordt rond oorlog. Daarom vonden wij het zeer fijn zelf lesideeën te ontwikkelen.



Rode draad
Wij hebben ervoor gekozen om onze rode draad te baseren op het experiment ‘The Third Wave’. Dit experiment werd opgezet om leerlingen de opkomst van het nazisme in Duitsland uit te leggen. Wij willen dit experiment in onze klas echter wel binnen te perken houden.

We hebben de brieven van ons personage aan onze rode draad gekoppeld. Ons personage is een Duitse jongen, Karl, die in de kleuterschool goed bevriend was met een Joodse jongen uit de straat. De opkomst van het nazisme zorgt ervoor dat hij zijn jeugdvriend anders gaat bekijken.

Lesideeën
  • Tijdens de eerste les laten we de leerlingen kennismaken met Karl door enkele van zijn brieven voor te lezen. Als de leerlingen kennis hebben gemaakt met Karl, start de leerkracht met een soort experiment als 'The Third Wave'. Door het experiment binnen de perken te houden, maar toch uit te voeren, werken we heel werkelijkheidsnabij.
  • De tweede les gaat over Hitler. Hitler is een personage dat absoluut aan bod moet komen als men spreekt over Wereldoorlog II. De leerwinst van de leerlingen willen we optimaliseren door ze in groepjes opzoekwerk te laten verrichten. Elk groepje zoekt een ander onderdeel op over het thema 'Hitler'. Zo willen we de leerlingen van elkaar laten leren.
  • Voor de derde les willen we een gastspreker uitnodigen die de Holocaust overleefde. (Als dit niet mogelijk is, komt er een gids van de Dossinkazerne naar de klas.) Door ervaringen willen we de leerlingen echt meenemen in zijn/haar verhaal.
  • De vierde les leren de leerlingen over de bevrijding van Europa: D-day. Deze bevrijding maakt Europa hoe we het nu kennen. Heel belangrijk om dit aan bod te brengen dus. De leerlingen bespreken in groepjes wat ze hier al over weten en bekijken dan filmfragmentjes. Uiteindelijk wordt er klassikaal besproken wat D-day inhield. Zo krijgen alle leerlingen de juiste informatie mee.
  • We willen het thema afsluiten met een stadswandeling. Een stadswandeling in Antwerpen omtrent de bevrijding van Antwerpen. Zo ontdekken ze op een actieve manier dat Antwerpen een lange tijd bezet werd door Duitsland. Ze gaan langs gebouwen en plaatsen die van belang waren tijdens de oorlog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten